Zuid Afrika 12

4 januari 2020 - Kaapstad, Zuid-Afrika

IMG_0338

1 januari- Helaas, de tijd bij Stephen en Jacky in Hide Away zit er weer op, heerlijke dagen gehad. We kregen Bubbels bij het ontbijt vanwege Nieuwjaarsdag... Nog een laatste rondje door die mooie tuin.

DSC04825

DSC04823

DSC04814

DSC04815DSC04820

We gaan op weg naar Kaapstad, niet via de snelweg, maar een flinke omweg binnendoor. Een prachtige rit door een adembenemend mooi landschap. Zo uitgestrekt en ook zo afwisselend, die indrukwekkende bergen om ons heen. Het weer is heerlijk, warm en de lucht is weer eens strakblauw.

DSC04773

We maken een stop bij Babylonstoren, we kregen een tip van iemand die hier vaak komt. Een enorme Farm, met veel land erom heen. Ze kweken groenten, houden fruitbomen, hebben een hele leuke winkel waar je alle producten en kunstnijverheid kunt kopen.

IMG_0354IMG_0349

IMG_0348

IMG_0352

Er is een olijfboomgaard (ZA is begonnen ook olijfolie te maken, de kwaliteit is heel goed, de olijven zijn al heerlijk om zo te eten) Er is een doolhof, er zijn ezeltjes, koeien en schapen. Ze maken ook zelf kaas, yoghurt, bakken brood. Wat moeten hier veel mensen werken, het is zo groot en alles, maar dan ook alles ziet er perfect uit. Een heel leuk uitstapje, we hebben zelf wat lekkers gekocht en dat in de schaduw opgepeuzeld. Er zijn twee restaurants, maar die zaten bomvol, in de rij staan is ook weer zonde van de tijd.

IMG_0350

IMG_0351

Het was erg druk, Nieuwjaarsdag, en voor veel mensen uit Kaapstad is dit vast een gebruikelijk uitje, met volle boodschappentassen liepen de families terug naar hun auto’s. Zelfs de groentenbedden waren zo mooi beplant, alles leek wel een siertuin, er was een berceau met enorme hangende pompoenen. Door Nederlanders begonnen en nog steeds in handen van een Nederlandse familie.

IMG_0359

Door naar Kaapstad, bij het hotel als oude bekenden ontvangen, het is dan ook al de vierde keer dat we hier zijn.

Ik schreef al over de vluchtelingen op het plein en bij de kerk, het waren er nu een stuk minder.

DSC04859

DSC04856

Op 30 december, toen wij in Swellendam waren, heeft de politie charges uitgevoerd en veel, vooral mannen, opgepakt. Tussen de vluchtelingen zaten ook mannen die (n.b. in de Kerk!) bewapend waren en met criminele bedoelingen zich tussen de echte vluchtelingen hadden gemengd.

DSC04858

Het plein staat nu vol met politieauto’s, ook de anderen zullen op korte termijn weg moeten, de kooplui van de markt, de restaurantjes, de hotels, iedereen heeft er last van. Zuid Afrika is dan wel een van de meest welvarende landen van Afrika (Botswana is het rijkste) maar de problemen hier zijn enorm en worden alleen maar groter.

De leegstand onder de huizen van de rijken is gigantisch, huis aan huis staan de grote landhuizen leeg en staan er borden met Te Koop in de tuin. Elke rijke familie geeft ook weer werk aan minstens 5 arme mensen, in de tuin, het huishouden. Een naar systeem, maar het houdt elkaar wel in evenwicht. Als die mensen weggaan wordt de werkloosheid (nu al 20 %) nog veel groter.

De onrust neemt echt wel toe, aan alles is te merken dat het niet goed gaat. En dan ook nog eens een grote stroom vluchtelingen uit de andere landen, ze kunnen het er niet bij hebben en het geeft veel spanningen. Maar het blijft een heel naar gezicht, de moeders met kinderen die op straat leven. Het is te erg. Ik had kadootjes gemaakt voor de kinderen, met snoep en kleine aardigheidjes, onderin wat geld voor de moeders. Ik werd bijna besprongen door een horde! Maar toch, je wilt IETS doen, ze waren er zeker blij mee.

DSC04833

De vluchtelingen proberen met de verkoop van kruiden uit hun land wat geld te verdienen. 'Boerewors' is overal te koop. Overigens; alles wat je op gebied van eten en drinken kan bedenken, wordt op straat aangeboden.

DSC04834

In de avond naar het V&A Waterfront gelopen. Toeristisch, dus enorm druk. De meeste mensen, ook de lokale bevolking zijn vrij. Weer heel straatartiesten, muziek en dans. Altijd gezellig, pizza gegeten en met Uber terug naar het hotel.

Uber werkt hier geweldig, gewone taxi’s zijn er bijna niet meer. Van alle kanten wordt echt afgeraden in het donker op straat te lopen, er zwerven zoveel daklozen en verslaafden op straat. Op de heenweg - het was nog licht - werden we al zo vaak aangeklampt, het ergste was een hele haveloze man, zag er niet uit, hij duwde een oude en smerige buggy waarin een baby’tje lag van denk ik nog geen maand. Een heel verhaal, melk voor de zieke baby... Je wordt er beroerd van, maar heel waarschijnlijk ‘leent’ hij het baby’tje van een ook verslaafde vrouw en gebruikt het om te bedelen, de mannen besteden al het geld wat ze ophalen gelijk aan drank of drugs. Maar hoe ga je hier nou mee om? Ik was er beroerd van, werd ook kwaad op die vent. Het haalt allemaal niks uit, wat je ook doet of laat. Met klem wordt gezegd geen geld te geven, dan werk je actief mee het in stand te houden, eten is een betere optie.De vrouwen die hier bij de kerk leven zorgen allemaal zo goed en kwaad als het gaat voor hun kinderen, dat is een ander verhaal. Maar zo’n arm kleintje... Slecht geslapen.

-.-
Alweer 2 januari, morgen is er een hele belangrijke Cricketwedstrijd, ZA tegen Engeland. We spraken al meerdere  Engelsen die speciaal hiervoor naar Kaapstad zijn gekomen. Rugby en Cricket zijn de belangrijkste sporten, van Cricket snappen we de spelregels niet eens, maar het zal morgen vast groot feest worden als ZA gaat winnen!

-.-

Om 12 uur hebben we met een gids een hele boeiende stadswandeling gemaakt, je hoort en ziet zaken waar je, als je zelf gaat wandelen, gewoon aan voorbijloopt.

DSC04837

De leuke bloemenmarkt in Alderley street, met natuurlijk de Protea, de nationale bloem van Zuid Afrika en daarna langs de kleurrijke historische gebouwen.

DSC04838 2

DSC04839 2DSC04836-

DSC04852 2

Kaapstad is een architectonische mengelmoes, alles staat door elkaar, ik denk dat er geen commissie is die zich er mee bezighoudt...

DSC04849 2

Het laatste stukje District Six, de beste bakker van de stad volgens Sheldon, onze gids, we gaan er zeker een broodje eten

DSC04832

Babyblauw gebouw..

DSC04846

Dit mooie huis is van de Desmond Tutu stichting, hij heeft ook zoveel goeds gedaan voor Afrika, we gaan het museum nog bekijken, over zijn leven en werk. Door hem is homoseksualiteit niet verboden (een uitzondering in Afrika). Bij restaurants komt er automatisch 5 Rand (30 cent) op je rekening bij, voor de kinderen van de armsten, ook zijn idee. Een hele goede man, net zoals Mandela.

DSC04830

Streetart, veel kunst in Kaapstad

DSC04851

DSC04841

Het VOC gebouw, achter de palmen

DSC04842 2

Het beeld voor het gemeentehuis, waar Mandela - na zijn vrijlating - zijn beroemde toespraak voor ca. 100.000 mensen hield.

DSC04853

'Apartheid' is officieel pas in 1990 afgeschaft. Je kunt je niet voorstellen dat dit pas 30 jaar geleden is.

DSC04855

DSC04854

De blanke kinderen krijgen veel beter onderwijs, dus daar gaan later de goede banen naar toe. De apartheid is maatschappelijk toch nog altijd aanwezig.

DSC04844

Het monument voor de 'verdween kinderen' als je geen ouders had of familie meer, werden ze gedwongen te werk gesteld, moderne slavernij.

Veel Nederlandse namen, we hebben hier wel geschiedenis geschreven, met zowel goed als kwaad... De gids vertelde ook hoe slecht het gaat, hij houdt veel van zijn land, maar de problemen worden te groot: a mess... Dit ken ik niet van eerdere jaren.

-.-

Na de wandeling, anderhalf uur en de stappentellers gaven aan dat we ons maximum weer eens hadden gehaald, heerlijk gegeten bij The Fork. Klein restaurantje, vriendelijk eigenaresse, het eten is altijd kleine hapjes, bijna zonde om op te eten, zo heerlijk zien ze er uit.

IMG_0366IMG_0364IMG_0363

IMG_0369

Wordt vervolgd. Waarschijnlijk ook met video, want WiFi werkt hier in Kaapstad goed!

1. Bas Venema:
    4 januari 2020