Zuid Afrika 11

31 december 2019 - Swellendam, Zuid-Afrika

Nadat we de hitgeheim Ranger hebben uitgezwaaid zetten we koers naar Tsitsikamma, de Garden binnen de Garden Route. Naar men zegt het groenste gebied van Zuid Afrika. We kozen ervoor om de N62 te rijden, een kleine 500 kilometer. Wel wat omrijden, maar de moeite meer dan waard. We hebben hiervan video gemaakt, die we op aan ander moment uploaden. Wifi is hier erg traag. Foto's duren al uren. Je mag overigens van geluk spreken als er Wifi is, het meeste dataverkeer loopt via 3G netwerken. Traag als ....

IMG_0297

In Tsitsikamma staat in het Garden Route National Park ook de Big Tree, een woudreus van zo'n 1.000 (!) jaar oud, 36 meter hoog en een kroon van 33 meter. Heel indrukwekkend om te zien en ook helemaal op z'n plaats in de prachtige natuur. De wandeling ernaar toe was ook spannend, een man attendeerde ons op een 1,5 meter lange boomslang, hoog in een boom. We hadden hem zelf niet gezien, hij gleed van tak naar tak. De tweede meest giftige slang van Afrika, de eerste is de black Mamba. Maar eng was het niet, de slang komt echt niet naar beneden en wij gingen de boom ook niet in om hem dichterbij te bekijken.....

IMG_0559

36 Meter hoog en een meters brede, 1000 jaar oude doorleefde stam.

DSC04751

Het is een prachtige omgeving met onherbergzame terrein. Hier en daar scheurt de aarde in honderden meters diepe kloven. Prachtig om te zien en mee te maken.

DSC04764

DSC04767

Dus een stop op z'n tijd is wel op z'n plaats. Veel luxe moet je je niet voorstellen, maar de koffie was goed!

IMG_0316

IMG_0558

-.-

29-12. Weer in Swellendam, het oudste dorpje van Zuid-Afrika, gesticht in 1745. In de geweldige B&B The Hide-away van Jacky en Stephen Young.

DSC04805DSC04810 2

Een prachtige plek, we hebben the Honeymoonkamer (!) Heel romantisch, een hemelbed met rozen, enorme badkamer, een heerlijke plek. Jack en Stephen zijn heel aardig, geven ook hele goede tips over wat er te zien is in de omgeving.

DSC04780

Ook hier worden we in de watten gelegd, zelfs de auto wordt gewassen… Zat helemaal onder de Afrikaanse Rode aarde. De tuin is een plaatje, Jacky’s grote passie. Er lopen trouwens ook fulltime twee tuinmannen rond, het tempo ligt niet erg hoog, maar zo’n tuin zou je alleen nooit kunnen onderhouden.

DSC04014DSC04013

Ze bakt ook nog zelf het heerlijke brood, maakt jams van fruit uit de eigen tuin en bakt triple chocolate muffins voor het ontbijt. Alle andere producten komen uit de regio. Ze was een beetje teleurgesteld; in de border met witte rozen was een struik doodgegaan, een nieuwe geplant, en in plaats van wit was het een Fuchsia roze rozenstruik… Well, that’s gardening for you, Jacky!

(video volgt)

We zijn gisteren op aanraden van Stephen naar het reservaat De Hoop gereden, lange rit op gravelwegen door een eindeloos uitgestrekt landschap. Wat struisvogels, Bonteboks en zover je kunt zien geen bebouwing, wat is het toch een immens groot land.

Gisteren zagen we op weg naar Swellendam een grote groep Bavianen langs de weg, wel zo’n 70! Helaas renden ze snel weg, geen foto dus. Niet gewend aan auto’s en mensen. Op het voeren van Bavianen staan hoge boetes, ze wennen eraan en worden dan agressief als er niks te halen valt.

Na een tijdje kwamen we bij de Breede Rivier, die moesten we over. Er is geen brug, maar een heel primitief pontje, waar 4 auto’s op konden en wat door drie mannen naar de overkant werd getrokken door in tuigjes aan een kabel te hangen. Geweldig! Erg stond een beste stroming, maar alles ging goed.

DSC04786DSC04790DSC04794Door het grote park naar de kust gereden, weer de Indische Oceaan, zo mooi. Ongerept, prachtige branding, water in alle kleuren groen en blauw, overal kleine ‘poeltjes ‘, waar de zee in en uit ging, je eigen natuurlijke jacuzzi. We hebben er tijden gezeten, alleen maar luisterend naar de branding en die heerlijke zeelucht ingeademd.

DSC04799

Gisteravond hadden we hele rode rozige hoofden, geslapen als rozen natuurlijk. In de rozenkamer…

Stephen had een restaurantje geregeld, heerlijk gegeten. Swellendam is veilig, je kunt hier best in het donker over straat lopen, dat is echt niet overal het geval. In Kaapstad moet je echt wel tussen de mensen blijven, en in Knysna ook, het is een stuk grimmiger dan we ons herinneren.

Vandaag is het Oudejaarsdag, we gaan vanavond met een taxi naar een restaurant dat speciaal voor de toeristen open is, maar; 'good food', zei Stephen, dus we komen niet om van de honger.

Morgen gaan we weer op weg naar Kaapstad, voor de laatste week. Een rit van zo’n 180 km. Jan rijdt zo goed, ook over die zandwegen met kuilen en hopen harde aarde, hij vindt het machtig! Eigenlijk moet je hier een terreinauto hebben, de snelwegen zijn geweldig, maar zodra je er af gaat is het helemaal niet onderhouden. Geen geld voor denk ik.

Stephen vertelde dat je als ondernemer van harte welkom bent, omdat je dan mensen aan moet nemen, om hier als buitenlander een baan te krijgen is niet mogelijk, de werkloosheid is enorm. Stephen en Jacky hebben continu vijf mensen aan het werk, twee in de tuin en drie dames in de huishouding. Ze hebben 3 hele grote gastenkamers en een losstaande Cottage in de tuin, voor families die hier verblijven. Veel mensen boeken gelijk voor het volgende jaar, vaste gasten. Het ontbijt alleen al, verrukkelijk, en de grote natuurlijke zwemvijver, alles is even goed.

DSC04809

Overal vliegen de Cape Sugar Birds, de mannetjes hebben hele lange staartveren, prachtig om te zien. Je hoort hier niets, alleen de geluiden van al die verschillende vogels en de wind.

Hoewel, terwijl ik dit schrijf komt er net een ongelooflijk valsspelende fanfare voorbij vanwege Oudejaarsdag waarschijnlijk, de Josti Band is er geniaal bij, vergeleken…

DSC04126

We wensen jullie allemaal een gezond en voorspoedig 2020! Bij het dessert wat we vanavond krijgen staat: Death by chocolate…..Mooie way to go, dat dan weer wel!

Heb het gezellig, lieve mensen!

1. Syta Steendam:
    31 december 2019
    Heb even heel veel moois gezien, en vluchtig gelezen. Morgen ga ik verder reageren. Om half 7 's avonds was het hier rondom het huis al vol smog. Ik heb alle roosters dicht, en ben al 2 dagen bezig om mijn "moeilijke" beestjes Romke en vooral Foske gerust te stellen. Foske is alleen maar bezig met z'n vachtje kapot te likken. Ooit gingen we met wat rotjes en ook nog wat siervuurwerk na 12-en de straat op...heel gezellig, en vervolgens hadden we nog wel een feestje of zo ergens. Wat er nu gebeurt loopt totaal uit de hand. Ik moet het even kwijt...jullie genieten van een heel gezellige oudejaars-avond en niks geen narigheid in de aanloop of nieuwjaarsnacht. Zo zou dat ook hier kunnen. Dan kn ik gewoon met mijn longklachten meevieren, maar vooral...dan hoeven alle huisdieren niet meer zo angstig te zijn...de vogels blijven lekker op hun stekkie...en het milieu heeft er niet veel last van.
  2. Lilian:
    1 januari 2020
    Ze zouden het moeten verbieden, nergens goed voor! En al die vreselijke ongelukken...het scheen erg te misten bij jullie, hier is geen vuurwerk, brandgevaar....beter!
  3. Danielle:
    1 januari 2020
    Wow wat een mooie foto's... En weer super mooie ervaringen erbij.. Honeymoon kamer?? Echt super ziet er top uit. Wat een ervaring is het zeg.. Heb Weer heerlijk gelezen. Geniet er nog van. Dikke kus van ons
  4. Danielle:
  5. Coert:
    1 januari 2020
    Mooi verhaal weer en mooie foto's. Hier is het nu 1 januari 2020 en ik wens jullie een goed, gezond en liefdevol 2020 . Dikke kus.
  6. Syta Steendam:
    1 januari 2020
    Wat zien en beleven jullie veel, en wat genieten jullie van deze fantastische reis! En dan komen er nog meer dagen. Ja, jullie leggen voor Nederlandse begrippen grote afstanden af, ik zat te denken...500 km?? Dan zit je van Drachten al een eind in Frankrijk! En hier rijd je over snelwegen...haha..maar Jan houdt van autorijden, dat scheelt. Ik geniet mee met jullie belevenissen en de mooie foto's. Ik wens jullie allebei en Layka voor 2020 alle goeds...en kom gezond en wel weer thuis over een week of zo.
  7. Bas Venema:
    2 januari 2020
    Lieve Jan & Lilian, vandaag 2 januari, geprobeerd Jan te bereiken telefonisch, het was 14:57 u. (das was toch niet 's nachts hoop ik?).
    Dan maar zo: Wij wensen jullie een héél gelukkig en gezond (ook voor de familie) 2020. Geniet van Kaapstad en alvast een goede reis terug naar Nederland! Layka kan niet wachten, geen land meer mee te bezeilen!

Liefs Harry & Bas
  8. Bas Venema:
    2 januari 2020
    @Syta Steendam: het was enorm mistig hier in Groningen, geen vuurpijl/siervuurwerk gezien. Wel een enorme hoeveelheid kruitdamp, het benam je de adem bijna. De kat zat angstig op de trap. Kun je voorstellen, ze knallen hier al drie dagen! Voor 77 miljoen verkocht, mensen denken waarschijnlijk dat dit het laatste keer is. Dit jaar misschien een vuurwerkverbod?
  9. Ria van Straten:
    2 januari 2020
    Beetje aan de late kant maar wilde echt de tijd ervoor nemen om jullie ervaringen goed te bekijken. Het is omdat jullie dit schrijven anders was het bijna niet te geloven hoe rustgevend en mooi het daar is. Geniet deze dagen nog volop en mogelijk komt er nog een verslag voordat jullie naar huis gaan. Liefs en dank voor het lees en kijkplezier