Zuid Afrika 8

22 december 2019 - Knysna, Zuid-Afrika

De brand schijnt nog steeds niet helemaal gedoofd te zijn, wel is de wind gedraaid, veel mensen zijn nu weer veilig.
Het was best een spectaculaire ervaring, de weg brandt dan wel niet, maar je komt door hele dichte rode rook, best griezelig.

Even lekker afkoelen in het heerlijke zwembadje, niet groot, wel diep, en met dit weer bijna onmisbaar. Jan heeft wat rondgewandeld en ik heb een fijn gesprek gehad met de moeder van Rijkie, de eigenaresse.

Een hele lieve vrouw, ze had pas haar man verloren, was nog erg verdrietig. Maar we hebben het goed gehad met elkaar. Het was bijna moeilijk om afscheid te nemen van zulke aardige mensen.

Rijkie’s moeder zocht altijd naar gladde stenen en beschilderde ze met voeten en schoentjes, ik kreeg er een paar van mee!

Als je daar in de tuin zit, met dat wonderschone uitzicht, alleen het geluid van de wind en de vogels, zo rustig en vredig, dan raak je onder de indruk van het land. Maar de contrasten zijn groot, we zijn het niet gewend, ik zou er ook niet aan gewend willen raken.

-.-

Na een wat bewolkte dag gisteren, vandaag stralend, strakblauwe lucht, heerlijke temperaturen. Na het grote verwen ontbijt even een paar keer lekker ‘gepoedeld’ in het zwembad, heerlijk liggen luieren met een goed boek, echt een ontspannen vakantiegevoel.

In de middag reden we  naar het strand vlakbij, een enorm mooi en groot strand, bijna verlaten! Het is de Indische Oceaan, dus lekker water, maar het schijnt gevaarlijk zwemmen te zijn, dus dat maar beter in het zwembad doen. Zo indrukwekkend, de golven, het geluid en de verlatenheid. In ons Zandvoort zit je schouder aan schouder, hier heb je het hele strand voor jezelf alleen.

De mensen hier zijn zó gastvrij, aan alles wordt gedacht, het is een stukje paradijs. Het plaatsje Wilderness is klein, maar heeft veel jonge toeristen, dat heeft met de sportieve activiteiten te maken die je hier kunt ondernemen: paragliding, kanoën, suppen, dat is op een brede surfplank staan en peddelen, en natuurlijk surfen. Wij houden het bij wandelen, en terrasje zitten, ook leuk, hoor!

In de gezamelijke loungeruimte staat een echt enorm oud biljart, het is op één of andere manier vanuit Engeland hier naar toe gekomen, het stond eerst in Blenheim Palace, behoorde toe aan Winston Churchill. Linksom of rechtsom, voor- of achterlangs, die man duikt altijd weer op in mijn leven. Stiekem geroken of het biljart nog een sigarenluchtje had, maar dat was niet zo....

Straks gaan we lekker eten bij Las Salinas, een groot restaurant aan zee, je kunt helemaal bovenin op een terras zitten en uitkijken over de oceaan, en de zonsondergang zien.
-.-
Morgen gaan we weer door, naar Knysna, mooie plaats. Het is maar 46 km hier vandaan, dus een kort ritje. We willen daar graag een boottocht maken, tussen de Knysna Heads door, twee hele grote rotsen aan weerskanten van het water. Je spreekt het op z’n Engels uit: Naisna. En dan afscheid nemen van de lieve mensen hier en de schatten van honden, zo’n leuk koppel, de kleine mollige Naggot en de koninklijk grote Sky. Ik ben Deense Dog fan geworden, maar ze worden maar 6 of 7 jaar oud, dan al afscheid te moeten nemen van je geliefde grote vriendelijke reus, ik moet er niet aan denken. We blijven 4 dagen in Knysna, dan door naar Addo, daar vieren we Kerst.

Door naar Westhill Luxury Guesthouse in Knysna, van Roeleen (Belgische) en Steve (Engelsman). Ze hebben het prachtig voor elkaar en hebben heel veel tips voor ons. We zijn o.a. naar een leuke Foodmarkt geweest, vrijdagavond, einde van de werkweek. Veel stalletjes met lekker eten, overal zitten mensen te eten en drinken, livemuziek. Mooie weer en een lekker ontspannen sfeertje, wel bijna allemaal blanke mensen. Zoals zo vaak is de bediening gekleurd en de gasten blank.

We reden zomaar wat rond en zaten opeens in een Township, daar is dus iedereen gekleurd, busjes reden af en aan om de mensen te halen en brengen, de meesten hebben baantjes bij de luxehuizen of bij winkels of restaurants. Veel armoede, maar toch een blijmoedige sfeer. We maken maar geen foto’s, het voelt al naar om er zo rond te rijden, onveilig voelt het niet.

In de avond zijn we naar Het Waterfront geweest, een kleine uitgave van die in Kaapstad, maar ook een levendig sfeertje. Op tijd naar bed, we slapen hier als rozen, misschien de zuivere lucht?

We gaan morgen een boottocht maken langs de Knysna Heads, twee grote rotsen aan weerszijden van het water. Leuk, we hebben er zin in. Vanmiddag hebben we even in Knysna gewinkeld, een paar leuke kettingen gekocht, een winkel waarin er wel duizenden hangen, dus een moeilijke keuze!

Vanmorgen zijn we naar de Sedgefield Market geweest, de Farmers Market, met allemaal lokale producten, kaas, honing, heerlijk fruit. En verderop de Craft Market, handarbeid spulletjes, kleding, speelgoed, van alles. Lekker buiten gezeten en koffiegedronken en een bijdrage aan de stichting opvang uilen gegeven. Met als tegenprestatie foto's voor Liva en Lola (uilenfans!).

Roeleen en Steve hadden een heerlijk ontbijt gemaakt, er waren nog twee andere gasten, Afrikaners, die vandaag weer doorreizen. Het Afrikaans lijkt veel op Nederlands, een grappig taaltje, we kunnen het goed lezen, maar als ze het snel spreken is het toch niet makkelijk te volgen.